torsdag 9 december 2010

WORLDPRESS

Igår satt jag och läste om Julian Assange. Han verkar ha levt ett rätt rikt liv rent kunskapsmässigt men kanske inte rikt med kärlek och lycka. Jag ska inte säga att jag gillar honom, men jag har svårt att tro att han har gjort det han är anklagad för. Tror faktiskt att han är en bättre människa än så. Även om det verkar lite orimligt då han precis har publicerat alla de där superhemliga dokumenten. Men det är ju inte han som har snott dom, och han ju inte haft tillgång till dom förens han fick dom levererade. Sen visade han bara upp för världen hur mycket man kan "förstöra" i dagens samhälle med denna skapelse internet osv. På nåt sätt så tror jag att vi behövde ett wake up call som detta. Tänk att man lämnar ut sig själv på det sättet som han lämnade ut dokumenten. Vi gör det varje dag, bloggar, facebook osv. Jag gör det varje dag.

Jag pratade med Vesslan om detta igår och vi hade ganska heta diskussioner angående det här, eller jag hade det mest med mig själv när jag satt och lusläste DN, Aftonbladet, Wikipedia, The times, och Expressen och försökte förstå hela denna röran. Igår var den största nyheten att åklagarens hemsida var attackerad. Jag skämtade till det och sa att det är säkert Grundaren till Pirate Bay som vill göra sin åsikt hörd. När jag hade läst mer om allt det som hänt i Jullans liv så konstaterade jag att eftersom det var flera stycken som var redo att betala hutlösa borgen kostnader för att få ut honom så är det nog någon utav hans "eget" folk som ligger bakom detta. Idag blev det bekräftat - Att det sistnämda var korrekt.

Nu har Visa och Mastercard mfl stängt av alla inbetalningar till wikileaks. Vilket egentligen är lite konstigt tycker jag. Att helt utomstående företag helt plötsligt är redo att få ett företag att försvinna. Jag menar det enda olagliga han är åklagad för är våldtäckten och Ofredande. Det har ju inget  med Wikileaks att göra. Det är något som råkade bli en polisanmälan efter att en kvinna ville att han skulle bli kontaktad då det troligen var så att han bar på en könssjukdom. Så ja, jag tycker bara inte att det låter rimligt. Men vad vet jag. Jag har bara dragit konstiga slutsatser efter vad jag läst i pressen.

Om det är någon som borde ligga risigt till är det ju han som gav dokumenten till Julian. Eller är det bara jag som tycker att USA riktar sin kritik lite i fel riktning? Är dom så stolta att dom inte kan anklaga den som jobbar för deras land? (för visst tror man att de är ngn sån?). Isåfall är jag inte intresserad av att vara med längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar