fredag 18 mars 2011

19 mars

19 mars är den 78:e dagen på året (min födelsedag) i den gregorianska kalendern (79:e under skottår). Det återstår 287 dagar av året.


19 mars firar man Inledningen av Quinquatria, som firades i antikens Rom till gudinnan Minervas ära och min födelsedag.

19 mars har Josef och Josefina namnsdag och jag fyller år.

19 mars 721 f.kr. Den första solförmörkelsen beskrivs i skrift och min födelsedag f.kr.

19 mars 1227 Sedan Honorius III har avlidit dagen innan väljs Ugolino di Conti till påve och tar namnet Gregorius IX och dagen ska även visa sig vara min födelsedag.

19 mars 1279 Den kinesiska Songdynastin efterträds av Yuandynastin. Och numera tänder jag ljus för min födelsedag.

19 mars 1687 Upptäcktsresanden Robert Cavelier de la Salle som letar efter Mississippiflodens utlopp, mördas av sina egna män hans liv går till mig.

19 mars 1703 slaget vid Saladen och föds.

19 mars 1859 Charles Gounods opera Faust har urpremiär på Théatre Lyrique i Paris tonerna till min födsel.

19 mars 1900 Arthur Evans börjar gräva ut Knossos på Kreta och utgrävande resulterade i en Elin.

19 mars 1915 Dvärgplaneten Pluto fotograferas för första gången och numera kan man fota mig på min födelsedag.

19 mars 1931 USA:s delstat Nevada legaliserar hasardspel och Alka-Seltzer börjar marknadsföras i USA och det är min födelsedag.

19 mars 1932 Sydney Harbour Bridge i Sydney öppnas så även mina dörrar några år senare.

19 mars 1944 Nazityskland ockuperar Ungern och jag ockuperar hemmet.

19 mars 1945 Andra världskriget: Adolf Hitler beordrar att alla industrier, militärinstallationer, verkstäder, utrustning för transport och kommunikation i Tyskland ska förstöras. Det amerikanska hangarfartyget USS Franklin skadas allvarligt av japanskt bombflyg. 800 sjömän omkommer, min födelsedag.

19 mars 1968 Proposition om övergång till femdagarsvecka i skolan läggs fram. Kronprins Harald av Norge och fröken Sonja Haraldsen eklaterar förlovning. De gifter sig 29 augusti samma år.

19 mars 1989 Jag föds.

19 mars 2004 Buss och långtradare i Äänekoski kolliderar med varandra. Långtradaren innehöll 750 kg tunga pappersrullar, transporterades från Stora Enso, som lossnar och massakrerar övre delen av bussen. 24 personer dödas och 13 skadas, varav nio allvarligt. De flesta ungdomar i 15-års ålder, på väg till skidbackarna i södra Lappland. DC3:an, känd från Catalinaaffären, bärgas efter 52 år i vattnet. Barn och släktingar till de omkomna besättningsmännen närvarar vid bärgningsplatsen.

19 mars 2011 min 22a födelsedag.

Grattis till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar