söndag 16 augusti 2015

Träningshelg del 1

Idag tog vi träningen back to basics. Caysa har inte varit så bra som hon kan den senaste tiden och inte jag heller. Så efter jag och Nina pratat ihop oss så var beslutet vi börjar helt basics och så får vi se vart vi hamnar. 

Så fram för skänkeln och så tillbaka lite lite. I övningen öppna in i volt, rätt stor volt på 15 meter, ut i sluta, runt hela banan över allt. Först i trav i båda varven och sen även i galopp. Galoppen var sämre än traven. Men det blev bättre och bättre och jag kunde samla mer i upptagningen efter en stund. 

Vi fortsatte sedan med nästan samma typ av övning men på en svårare linje. Så öppna ett par steg på spåret, sluta mot kvartslinjen och öppna rakt fram på kvartslinjen och sluta till medellinjen om man hinner med. Vid varje övergång här öppna - sluta - öppna så gjorde jag en volt. Vi började i galoppen och fortsatte i sedan med samma övning i trav. 

Jag är den stora boven i ridningen just nu. Jag orkar inte sitta ner i den stora traven. Så jag drar händerna mot mig för att hålla balansen och då blir Caysa kort, spänd och lite över tygeln och då när jag ber henne komma fram och ner och bli rund så blir hon mer bara lång och ännu mer öppen i formen. 

Men gårdagens pass var precis vad Jag behövde. Jag måste träna mer, och var mer noggran med caysas träning så vi inte "ramlar" tillbaka nu när vi är på väg framåt. 

Nu laddar jag med en kopp kaffe inför dagens pass. Nu jäklar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar