söndag 23 augusti 2015

Lördagsträning

Igår så joggade jag igång Caysa inför träningen med öppna, volt, sluta. Övningen gör henne mjuk och den gör henne uppmärksam på skänkelns hjälp och jag måste använda mig av skänklarna för att vi ska kunna genomföra övningen ;) 

Efter det så jobbade vi med rundheten i galoppen. Vi började i höger galopp som är min svåra sida. Vi red längs långsidan i svag öppna. Med övergångar trav - galopp. Samma tvärning hela tiden och små små tempoväxlingar i detta. Sen gjorde vi samma övning i vänster varv såklart. Vi jobbade sen vidare med galoppen där vi red skänkelvikning längs långsidan med små volter ofta. Så höger skänkelvikning - volt till vänster och tillbaka. 

Båda dessa övningarna gillar jag supermycket. Lätta att applicera i alla nivåer. 

Efter dessa två övningar som gör att Caysa sätter sig mer under sig själv och blir mer bärig Så jobbade vi med bytena. 

Vi red många olika linjer med mycket volter för att få henne att inte vrida runt sig på sitt konstiga sätt och precis i den vridningen så "tappar" jag henne och hon blir ett halvt språng efter bak. 

Övningen där vi är längs spåret och rider i höger galopp i vänster varv, där jag kan ha kontroll på höger bak hela tiden så ligger vi väldigt bra intill rena byten problemet här är att hålla samlingen genom bytet. Om jag kan lära mig hålla samlingen så är den övningen där jag känner mig mest trygg med bytet. 

Vi jobbade sen vidare med traven där jag red öppna i båda varven i tempoväxlingar, vi jobbar hela tiden med att bjudningen framåt med bakbenen ska bli starkare. Och denna övningen låter henne sträcka under sig och samla upp sig. 

Efter detta så trampade vi lite. Och det känns som att jag mer och mer kan kontrollera det och efter trampjobbet så finner jag mer balans i traven oftare. Så roligt att jobba henne på detta sättet i traven. Det kommer verkligen hjälpa oss med styrkan! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar