fredag 21 augusti 2015

Träningstisdag

Jag är påväg tillbaka till mina gamla fotspår vilket är super bra! Caysa började mycket bättre i tisdags, och jag med. Vi började med övningen öppna, volt, sluta i trav och galopp. med tempoväxlingar och nu kunde jag faktiskt gå till samling till och med. Så skönt att få tillbaka den bärigheten. 

Sen gjorde vi en ny övning i galoppen. Där jag rider mellangalopp längs långsidan och vänder in på en tio meters volt för att låta volten samla galoppen. Vi gjorde två volter ett par gånger för det tar lite tid att komma till samling fortfarande. Kändes som en bra övning för mig där jag verkligen får rida med sitsen för att komma runt och Caysa måste bli mer bärig på det galopperande benet som sendan kommer stå för bytet. 

Sen gjorde galopperade jag i öppna på en liten volt mitt i ridhuset för att sen räkna in oss och gå ut till ett byte. Funkar sådär. Vi hamnar rätt och hon ligger bra i bytet men precis i hjälpen så tappar jag det. Men snart har jag det väl :) 


Efter det rätt hårda galoppasset var vi rätt trötta men fortsatte ändå med lite trav. Vi red skänkelvikningar med övergångar för att bakbenen ska få mer bärighet i sen samlade traven. Sen red jag längs spåret i öppna, volter, slutor, rakt fram i ett lugnande mode. Försöka hitta lugnet i steget och komma till mer samling och avkoppling i traven som lätt blir lite spänd då jag gärna trycker henne lite framför mig. 

I morgon är det träning igen! Sååå taggad! Vi ska komma vidare nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar